نتانیاهو در آستانه دیدار تاریخی از کشور اسلامی و آفریقایی چاد: رژیم ایران و حکومت فلسطینی ناکام ماندند

نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری چاد در سفر اخیر او به اورشلیم

نخست وزیر اسرائیل در سفر یک روزه به کشور آفریقایی چاد، مناسبات دو کشور را تحکیم بیشتری بخشید و در دیدار با پرزیدنت ادریس دِبی، امکانات گسترش همکاری ها و همچنین انتقال سفارت چاد به اورشلیم را مورد بررسی قرار داد.

انتظار می رود که در ساعات آینده بیانیه مشترکی صادر شود و سپس بنیامین نتانیاهو رهسپار بازگشت به اورشلیم گردد.

بنیامین نتانیاهو شب گذشته پیش از آن که اورشلیم را ترک گوید به خبرنگاران اظهار داشت که حکومت اسلامی ایران و حکومت خودگردان فلسطینی سخت کوشیده بودند جمهوری چاد را قانع سازند که سفر نخست وزیر اسرائیل را باطل سازد. ولی آن ها در این تلاش شکست خوردند و سفر او در موعد تعیین شده انجام می گیرد.

نزدیکان نخست وزیر انجام این سفر را یک دستاورد مهم میدانند، زیرا چاد نه تنها در آفریقا قرار دارد و اسرائیل می کوشد در ابعاد گسترده به آفریقا بازگردد و روابط خود را با اکثر کشورها از سر بگیرد، بلکه چاد یک کشور اسلامی نیز محسوب می شود که اکثریت بزرگ اهالی آن مسلمان هستند.

چاد همانند بسیاری دیگر از کشورهای آفریقایی، حدود ۴۵ سال پیش، کوتاه مدتی پس از آن که ارتش های مصر و سوریه، به شیوه ای غافلگیر کننده اسرائیل را هدف تهاجم نظامی قرار دارند، روابط خود را با اسرائیل قطع کردند.

در آن زمان، کشورهای عرب که درآمدهای کلان نفتی آن ها را بسیار قدرتمند کرده بود، بسیاری از کشورهای آفریقایی را به قطع روابط با اسرائیل تشویق کردند که اکثرا، تا به امروز ادامه دارد.

ولی در دو سال اخیر، اسرائیل به تدریج به افریقا باز می گردد و چند کشور افریقایی مناسبات خود را با دولت اورشلیم از سر گرفته اند و حتی ممکن است سفارتخانه های خود را به اورشلیم منتقل سازند.

پرزیدنت ادریس دِبی، ماه گذشته از اسرائیل دیدن کرد و در اورشلیم اعلام داشت که جمهوری چاد مناسبات رسمی با اسرائیل را از سر می گیرد. در همین سفر بود که وی نتانیاهو را به دیدار از کشورش دعوت کرد.

اسرائیل ابراز آمادگی کرده که تجربیات خود را در زمینه کشاورزی و آبیاری و پزشکی در اختیار دولت چاد قرار دهد. در عین حال، منابع خبری می گویند که یکی از تقاضاهای پرزیدنت دبی از اسرائیل خرید اسلحه می باشد.

اسرائیل متقابلا از جمهوری چاد تقاضا کرده که به هواپیماهای اسرائیلی اجازه دهد از حریم هوایی آن کشور بگذرند. این امر می تواند زمان پرواز هواپیماهای اسرائیلی به کشورهای آمریکای جنوبی را کوتاه کند.

نتانیاهو به خبرنگاران گفت که سفر او یک راهگشای تاریخی در تجدید روابط اسرائیل با کشورهای آفریقایی و اسلامی می باشد. وی فاش ساخت که رژیم ایران و حکومت خودگردان فلسطینی با انجام تماس های متعدد و حتی پیشنهاد کمک مالی خواسته بودند که چاد از بازگرداندن روابط دو کشور و همچنین پذیرایی از نخست وزیر اسرائیل منصرف شود. ولی در این تلاش ناکام ماندند و نتانیاهو مورد پذیرایی گرم میزبانان خود قرار گرفت.