سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار صدور قطعنامه شورای امنیت علیه برنامه موشکی رژیم ایران شد

رژیم ایران اعلام کرد که آزمایش پرتاب ماهواره با شکست روبرو شده، زیرا مرحله سوم و عمده آن، به سرعت لازم نرسیده است

به دنبال اعتراض های ایالات متحده و کشورهای اروپایی نسبت به برنامه های موشکی رژیم ایران، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، دانی دانون، از شورای امنیت خواستار شد برای بحث درباره موشک های بالستیک حکومت ایران نشستی برپا سازد و قطعنامه ای در این مورد صادر نماید.

شورای امنیت هنگام تائید برجام، در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ توصیه کرده بود که حکومت ایران از ادامه برنامه های موشکی دست بردارد. ولی رژیم می گوید که این خواسته شورای امنیت در حد توصیه بوده و تعهدی برای رژیم ایران ایجاد نمی کند و بنابراین، حاضر نیست از برنامه های موشک سازی خود دست بردارد.

پس از آن که ایالات متحده و کشورهای اروپای غربی اعتراض شدید خود را نسبت به آزمایش موشک بالستیک ایران بیان داشتند، سفیر اسرائیل خواهان آن است که این اعتراض در حد شفاهی باقی نماند و شورای امنیت قطعنامه ای علیه آن صادر کند.

سران حکومت اسلامی ایران گفته اند که در چارچوب برجام هیچ تعهدی نسبت به قطع برنامه های موشکی به عهده نگرفته اند. آن ها همچنین ادعا می کنند که  موشک آزمایش شده، به هدف قرار دادن یک ماهواره در مدار دور زمین بوده و جنبه نظامی ندارد. ولی کشورهای غربی این ادعا را یک ترفند می نامند و بر این گمان هستند که ارسال ماهواره به فضا، تنها ، بهانه ای برای آزمایش یک موشک بالستیک بوده که رژیم ایران احتمالا قصد دارد آن را به کلاهک اتمی مجهز کند و کشورهای اروپای غربی را مورد تهدید قرار دهد.

هنوز معلوم نیست که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت چه واکنشی نسبت به این خواسته نشان دهند. ولی به گفته تحلیلگران، احتمال آن که شورای امنیت چنین قطعنامه ای صادر کند، تقریبا صفر است، زیرا احتمال زیاد می رود که روسیه و چین علیه آن رای دهند و قطعنامه توسط آنان وتو شود.

رژیم ایران اعلام کرد که آزمایش پرتاب ماهواره با شکست روبرو شده، زیرا مرحله سوم و عمده آن، به سرعت لازم نرسیده است. آشنایان امور ارزیابی می کنند که این شکست موجب توقف برنامه های موشکی حکومت نخواهد شد و حس روحانی وعده داده که بزودی موشک مشابهی به آزمایش گذاشته خواهد شد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در توصیه نامه خود خطاب به شورای امنیت می نویسد که برنامه های موشکی رژیم ایران، دنیا را نگران کرده و خطرات جدی برای کشورهای غربی به وجود آورده است و شایسته آن است که شورای امنیت به این موضوع رسیدگی کند و قطعنامه لازم را صادر نماید.