آمریکا رسما خواستار حمایت جهانی از اعتراضات و خواسته‎‌های مردم ایران شد

خانم «هدر نائورت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه جمعه هشتم دی‌ماه ۱۳۹۶ با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان در ایران، خواستار حمایت تمام کشورهای جهان از اعتراضات و مطالبات مردم ایران شد.

متن این بیانیه به این شرح است:

«ما گزارشهای مربوط به تظاهرات‌های متعدد و مسالمت آمیز مردم ایران در اقسانقاط آن کشور را دنبال می‌کنیم. رهبران ایران، یک کشورثروتمند با تاریخ و فرهنگی غنی را به کشوری سرکش با اقتصادی ضعیف تبدیل کرده اند که صادرات اصلی آن خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. همانطور که رئیس جمهور ترامپ گفته است، بزرگترین قربانیان ِ [اقدامات] رهبران ایران، خود مردم ایران هستند. ایالات متحده دستگیری تظاهرات‌کنندگان مسالمت جو توسط حکومت ایران را قویا محکوم می کند».

در ادمه این بیانیه آمده است: «ما از همه ملت‌ها می خواهیم که به طور علنی از مردم ایران و خواسته های آنها برای حقوق اساسی و پایان دادن به فساد حمایت کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: «در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷، وزیر امور خارجه، تیلرسون، به کنگره شهادت داد که از آن عناصری در داخل ایران حمایت می کند که منجر به انتقال صلح آمیز حکومت شوند. آنگونه که ما می دانیم، این عناصربه طور حتم آنجا  وجود دارند. امروز وزیر امور خارجه حمایت عمیق خود را از مردم ایران تکرار می کند.»

همزمان با بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواهان حمایت از اعتراضات مردمی در ایران شد. پل رایان در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «این مهم است که ما از اعتراضات مسالمت آمیز در ایران حمایت کنیم. این نتیجه رفتار رژیم است که به جای حل مشکلات شهروندانش، بیشتر بر حمایت از سازمان‌های تروریستی متمرکز شده است.»


پیش از این، سناتور پرنفوذ جمهوری‌خواه، تام کاتن نیز خواستار حمایت از خیزش مردم ایران شده بود. سناتور کاتن روز پنحشنبه ۷ دی ماه در اولین روز شروع اعتراضات در ایران، با صدور بیانیه‌ای گفت: «آیت‌الله‌ها، حتی بعد از میلیاردها دلاری که درنتیجه توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها به دست آوردند، هم‌چنان از فراهم کردن نیازهای اولیه‌ی مردم‌شان ناتوانند؛ شاید به این خاطر که آنها مقدار زیادی از آن پول را به کارزار تجاوز منطقه‌ای‌شان در سوریه و لبنان و عراق و یمن اختصاص داده‌اند. اعتراض‌ها در مشهد نشان می‌دهد که رژیمی که بر پایه چنین ایدئولوژی نفرت‌انگیزی بنا نهاده شده، نمی‌تواند برای همیشه حمایت گسترده مردمی را حفظ کند و ما باید از مردم ایران که جان خود را به خطر می‌اندازند تا اعتراض‌شان علیه این رژیم را فریاد بزنند، حمایت کنیم.»

 

یک دیدگاه

Comments are closed.