معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:رژیم ایران در حالیکه اقتصادش در حال فروپاشی است و مردم در رنج هستند،دست از آزمایش موشکی برنمی دارد

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده درخصوص تلاش اخیر رژیم ایران برای یک پرتاب فضایی واکنش نشان داد و گفت:رژیم ایران در مخالفت با جامعه بین المللی، همچنان به تولید و آزمایش موشک های بالستیک ادامه می دهد.

وی در ادامه سخنانش درباره آزمایش مخفیانه موشکی حکومت اسلامی گفت:از جمله یک پرتاب فضایی دوم در کمتر از یک ماه گذشته که براساس گزارشها با شکست روبرو شد. وسایل پرتاب فضایی از فناوری هایی استفاده میکنند که عملا یکسان و قابل جایگزین با آن فناوری هایی هستند که در موشک های بالستیک بکار می روند، ازجمله در موشک های بالستیک قاره پیما. این تلاش برای پرتاب، توانایی ایران را برای نهایتا ساخت چنان سلاحی که متحدان ما را تهدید می کند، پیش می برد.

رادیوی عمومی ملی آمریکا مشهور به ان پی آر روز چهارشنبه گزارش داد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که ایران بعد از تلاش ماه پیش، دوباره سعی به ارسال ماهواره به مدار زمین داشته است. تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه فضایی خمینی در شمال ایران گرفته و به نوشته ان پی آر، این آزمایش نیز ناموفق بود.

بعد از این خبر ان پی آر، رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ بهمن گفت از گزارش‌های مربوط به تلاش دوم ایران برای پرتاب ماهواره به فضا آگاه است.

وی اضافه کرد، واشنگتن همچنان از تهران می‌خواهد به فعالیت‌های غیرمتناسب با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، از جمله آزمایش موشک‌ ماهواره‌بر، پایان دهد.

ایران ماه گذشته تلاش کرد یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد، که موفق نشد. این اقدام با واکنش آمریکا و اروپا – که در مورد برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند – مواجه شد.

موشک‌های فضایی ایران، در رده موشک‌های بالستیک قرار می‌گیرند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه گفت:رژیم ایران همچنان به سوءاستفاده از حسن نیت کشورها ادامه می دهد و در تکاپویش به دنبال یک نیروی موشکی بالستیک قدرتمند از قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل سرپیچی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تحریم های ایالات متحده بر علیه حکومت اسلامی و در پی آن وضعیت وخیم اقتصادی رژیم ایران گفت:رژیم ایران حتی درحالیکه اقتصادش دچار فروپاشی شده و مردمش در رنج بسر می برند، همچنان به افزایش سرمایه گذاری اش در آزمایش های موشکی و توسعه موشکی ادامه می دهد. امروز ایران بزرگترین نیروی موشک بالستیک در خاورمیانه را دارد. ایران همچنین سیستم های موشک بالستیک را به کنشگران بدخواه در منطقه صادر کرده و غیرنظامیان بیگناه را مورد تهدید قرار می دهد.

۱۸ اردیبهشت پرزیدنت ترامپ از قرارداد اتمی موسوم به برجام خارج شد و پس از آن در دو مرحله تحریم های سختگیرانه که پس از برجام به حالت تعلیق درآمده بود بازگشتند و از ماه نوامبر تحریم نفتی ایران آغاز شد که بر اساس أن دولت پرزیدنت ترامپ قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند.

به گفته پرزیدنت ترامپ تحریم های وضع شده بر علیه حکومت ملایان شدیدترین و بی سابقه ترین تحریم ها در طول تاریخ است که بر علیه حکومتی وضع شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آزمایش موشکی حکومت اسلامی واکنش نشان داد و گفت:آخرین پرتاب موشکی ایران یک بار دیگر ثابت می کند که توافق ایران کاری برای متوقف کردن برنامه موشکی رژیم ایران نمی کند. حکومت ایران با پیشبرد قابلیت های موشکی بالیستیکش از شورای امنیت سازمان ملل سرپیچی می کند. محدودیت های سرسخت بین المللی علیه برنامه موشکی ایران باید بار دیگر اجرا شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه با بیان اینکه حکومت ایران با آزمایش موشکی خود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را تقض کرده است گفت:ایران با تلاش برای پیشبرد قابلیت های موشکی که متحدان ما را تهدید می کنند، به سرپیچی آشکار از قطعنامه شماره ٢٢۳۱ ادامه می دهد. باید به بی اعتنایی فاحش ایران به عرف های بین المللی رسیدگی شود.

وی هم خواستار رسیدگی به این نقض آشکار شد و هم خواستار آن شد که به علت این زیر پا نهادن قطعنامه  حکومت اسلامی با تحریم های بیشتری روبه رو شود.

وی گفت: ما باید محدودیت های بین المللی سخت تری را برای بازداشتن برنامه موشکی ایران بازگردانیم. ایالات متحده همچنان در ایجاد حمایت در سراسر دنیا برای مقابله با فعالیت بی محابای موشکی بالستیک ایران خستگی ناپذیر عمل می کند، و ما همچنان به اعمال فشار کافی بر رژیم، از جمله از طریق اجرای کامل تحریم هایمان، ادامه می دهیم تا رفتار بدخواهانه اش را تغییر دهد.

پرزیدنت ترامپ و دیگر مقامات ایالات متحده می گویند قصد دارند با ایجاد محدودیت های بیشتر و همچنین تحریم نفتی ایران و به صفر رساندن فروش نفت ایران این رژیم را به پای میز مذاکره بکشانند که در نتیجه آن رژیم ایران تغییر رفتار دهد و به یک حکومت نرمال تبدیل شود.

بر همین اساس وزیر امور خارجه ایالات متحده دوازده شرط را تعیین کرده است که اگر این دوازده شرط از طرف حکومت ایران اجرا شود ایالات متحده حاضر به مذاکره و در نهایت رسیدن به یک توافق جامع با رژیم ملایان خواهد شد.

در طرف مقابل حکومت اسلامی می گوید در شرایط موجود و بازگشت تحریم ها حاضر به مذاکره و پذیرش شروط ایالات متحده نیست و امید دارد از طریق اتحادیه اروپا و ساز و کار مالی که اروپا قول آن را داده بتوانند با همدستی و همراهی اروپا تحریمها را دور بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت اسلامی واکنش ایالات متخده به آزمایش موشکی حکومت ایران را مداخله در امور داخلی ایران دانسته و گفت:به فعالیت موشکی خود ادامه می دهیم.

 

2 دیدگاه‌

  1. ??✍️پس از جنگ سرد عقیده کارشناسان سیاسی براین شد که ایالات متحده آمریکا با توجه فروپاشی شوروی و برتری نظامی، اقتصادی و علمی، این کشور تنها ابرقدرت جهان است.

    رژیم جمهوری اسلامی ایران چهل است که ادعای برترین، بهترین، مهم ترین، والاترین و ولایت فقیه را دارد.!؟

Comments are closed.