واکنش دولت فرانسه به تصمیم رژیم ایران درباره برجام: تهران به برجام پایبند نماند بازگشت تحریم‌ها را بررسی می‌کنیم

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به اقدامات تنبیهی علیه ایران تأکید کرد: «و اگر این تعهدات اجرا نشود طبعاً این موضوع هم باز مطرح می‌شود.»

در پی اعلام خروج رژیم از «برخی» تعهدات برجامی خود، گزارش شد که رهبران اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست روز پنج‌شنبه خود به این موضوع بپردازند.

در همین حال، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه، روز چهارشنبه هشدار داد که اگر ایران به برجام پایبند نماند ممکن است با تحریم‌های بیشتر روبه‌رو شود.

این اولین واکنش کشورهای اروپایی به تصمیم رژیم درباره تعهداتش در برجام می باشد.

کشورهای اروپایی به رژیم ایران هشدار داده بودند که هرگونه تغییر در اجرای برجام، نقض آن محسوب می شود و با اقدامات متقابل روبرو خواهد شد.

حسن روحانی امروز رسما اعلام کرد که رژیم ایران از اجرای دو فقره از تعهدات خود در چارچوب برجام به طور موقت خودداری می ورزد، ولی در عین حال قصد ندارد به طور کامل از این توافق اتمی بیرون آید.

امروز همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه حکومت اسلامی در کنفرانس خبری مشترک با سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: فرصت کوتاهی مانده که اروپا و جامعه جهانی پایبندی عملی خود را به برجام نشان دهند.

ظریف گفت:اگر اروپا تعهدات  را انجام دهد انجام نشان می دهد که ما می توانیم به ادامه برجام امیدوار باشیم .

خانم پارلی، وزیر دفاع فرانسه، روز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی در واکنش به این اظهارات و اولتیماتوم ایران گفت اگر جمهوری اسلامی از پیروی از برجام دست بکشد، کشورهای اروپایی ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران را بررسی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، او در ادامه اظهار داشت: «هم‌اینک چنین تحریم‌هایی وضع نشده‌اند، زیرا ایران به تعهداتش در زمینه بازرسی‌های هسته‌ای و محدودسازی کار تأسیسات هسته‌ای خود عمل کرده‌ است.»

وزیر دفاع فرانسه با اشاره به اقدامات تنبیهی علیه ایران تأکید کرد: «و اگر این تعهدات اجرا نشود طبعاً این موضوع هم باز مطرح می‌شود.»

دو تعهدی که روحانی گفت از این پس رعایت نخواهد شد، یکی انتقال مازاد تولید اورانیوم غنی شده به خارج از ایران و دومی فروش مازاد تولید آب سنگین به یک کشور خارجی می باشد. منظور اصلی کشورهای امضا کننده برجام آن بوده که رژیم ایران نتواند از مواد کافی برای تولید بمب اتم برخوردار باشد و اکنون روحانی می گوید که این دو تعهد را موقتا اجرا نخواهد کرد.

دولت واشنگتن قصد دارد در ساعات امشب به وقت تهران، برقراری شماری تحریم های جدید را اعلام کند که به احتمال قوی در مورد ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی ایران می باشد که بخش مهمی از درآمد ارز خارجی آن کشور را تشکیل می دهد.

ایالات متحده گفته است که می کوشد درآمدهای خارجی رژیم را حتی الامکان به صفر برساند تا نتواند به فتنه گری های نظامی و تروریستی در خاورمیانه ادامه دهد.

سران اتحادیه اروپا قرار است روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در شهر سیبیو در رومانی گرد هم بیایند و یک منبع دیپلماتیک اروپایی به خبرگزاری روسی تاس گفته‌ است که اولتیماتوم ایران در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت.

2 دیدگاه‌

Comments are closed.