رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: «ایران مشکلات اقتصادی بسیار دارد و خواهان جنگ نیستیم ،بهتر است مذاکره کنیم»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: «ایران مشکلات اقتصادی بسیار دارد و خواهان جنگ نیستیم ،بهتر است مذاکره کنیم»

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت و امور خارجی مجلس گفت که رژیم ایران خواهان کشانده شدن به جنگ نیست، بلکه بهتر است راه مذاکره را دنبال کند.

فاحت پیشه در توضیح دیدگاه خود افزود:  «پیشنهاد می کنم که برای مدیریت تنش بین ایران و آمریکا و جلوگیری از رخ دادن یک جنگ بین دو کشور، که ممکن است بر اثر درگیری برنامه‌ریزی نشده صورت گیرد». او بر مشکلات فزاینده رژیم انگشت گذاشت و از جمله گفت: «مردم ایران مشکلات اقتصادی و معیشتی شدیدی دارند و خواهان جنگ نیستند، بهتر است برای نجات کشور یک “میز قرمز در عراق یا قطر” تشکیل شود.»

علی خامنه ای پیشتر گفته بود : مذاکره با غربی ها سم و با آمریکایی ها سم مضاعف است .

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران که این مطلب را در توییتر خود نوشته، گفته است : “بالاترین مقامات ایران و آمریکا جنگ را رد کرده‌اند اما بازیگران ثالثی برای ویران کردن بخش بزرگی از دنیا عجله دارند.باید “یک میز قرمز، در عراق یا قطر” با حضور مسوولان دو طرف تشکیل شود و تنش کنونی را مدیریت کرد .

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی،در واکنش به سخنان “فلاحت پیشه” بی آنکه نامی از او ببرد، گفت که “سیاست‌های راهبردی نظام” از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین و ابلاغ می‌شود نه از سوی اشخاص .

وی افزود : که “اظهارات شخصی افراد حقیقی و حقوقی غیر مرتبط،و تاثیری بر تصمیمات ذکر شده ندارد” و “فاقد وجاهت است”.

گروه های زیادی در داخل حکومت اسلامی ایران وجود دارند که می گویند : جز مذاکره با آمریکا راه دیگری نداریم و ترامپ هم در پیام اخیر خود گفته بود ایران به زودی به دور میز مذاکره باز خواهد گشت .

واژه ای  “میز قرمز” ،” تلفن قرمز” ،یا ” خط ارتباطی بحران “اصطلاحی است که رهبران قدرت مند جهان از جمله آمریکا و روسیه در زمان جنگ سرد از آن استفاده می کنند .

ایده «خط ارتباطی بحران» که ترامپ پیشتر از آن با عنوان ارتباط تلفنی یاد کرد و گفته بود من منتظر تماس تلفنی ایرانیان هستم ،از گذشته ، بین مقامات ایران و ایالات متحده مطرح شده بود.

ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز پیشتر گفته بود”با این که وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک را محتمل نمی‌داند، اما «می‌تواند حوادثی روی دهد» که به وقوع درگیری دامن بزند.

در اوج درگیری ایران با امریکا و ادعای سپاه به نابودی امریکا توسط نیروهای ایرانی ،معاون سپاه پاسداران گفت: موشک‌های ما به‌ راحتی به ناوهای هواپیما بر آمریکایی،در خلیج فارس می‌رسد.

محمد صالح جوکار، افزوده و گفت :”هر اقدامی از سوی آمریکا تمام منافع آن‌ها در جهان را به خطر می‌اندازد”، «عده‌ای در داخل کشور نیز از طریق فضای مجازی در نقش سمپاد دشمن ظاهر شده و شایعه قحطی را پخش می‌کنند. برخی رسانه‌های جیره‌خوار استکبار نیز در تلاش‌اند تا فضا را برای برجام های جدید آماده کنند و بار دیگر راه‌حل معضلات کشور را مذاکره و اعتماد به آمریکا نشان دهند.»