فرانسه می گوید که از هنگام تلاش برای دور زدن تحریم ها، اروپا زیر فشار سنگین تر آمریکا قرار گرفته است

فرانسه می گوید که از هنگام تلاش برای دور زدن تحریم ها، اروپا زیر فشار سنگین تر آمریکا قرار گرفته است

وزیر دارایی فرانسه گفت : کشورهای اروپایی ،به علت ایجاد ” ساز و کار مالی ، اینستکس ” به هدف دور زدن تحریم های اقتصادی ایالات متحده و ادامه داد و ستد بازرگانی با حکومت ایران، به شدت زیر فشار ایالات متحده قرار گرفته اند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، در گفت و گوی خبری دیروز (سه شنبه ) افزود : به دنبال فشارهای شدید ایالات متحده  بر لغو اینستکس و همچنین تهدیدهای هر روز ایران مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، ماندن در این ساز و کار مالی را برای ما دشوارتر می سازد و ما دیگر قادر نیستیم به ایران کمک کنیم .

وزیر دارایی فرانسه،افزود :  “اروپایی‌ها تن به اولتیماتوم شصت روزه‌ای که ایران به آنها داده است، نخواهند داد”.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان ،۳ سال پیش همراه با ایالات متحده، چین و روسیه ،سال  توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند، و همچنان با وجود خروج آمریکا از این توافق بر تداوم و حفظ آن  اصرار دارند و می‌خواهند که با باز گذاشتن راه‌های تجاری با دولت ایران ، به نوعی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شوند.

اروپایی ها برای باز گذاشتن راه های تجاری حکومت ایران با آنان  سازوکاری موسوم به اینستکس را پیشنهاد داد که به این طریق امکان فروش کالاهای اساسی مانند غذا و دارو را فراهم می شد . اما این سازوکار هنوز اجرایی نشده است.

ایالات متحده از متحدان اروپایی‌اش می خواهد که  از سیاست واشنگتن مبنی بر فشار حداکثری بر ایران تبعیت کنند تا ایران را دوباره بر سر میز مذاکره بیاورد تا بدین طریق نیز بتواند ایران را  در تسلیحات هسته ای محدود تر کند .

خامنه ای پیشتر گفته بود مذاکره با اروپایی ها “سم “است و با “آمریکا سم مضاعف”.

حکومت ایران  بیشتر با فرصت اعلام شده از سوی دولت کشورهای اروپایی را تهدید کرد و اعلام کرد:  اگر ظرف مدت ۶۰ روز نتواند صادرات نفت خود را ،بار دیگر افزایش دهد، برخی از تعهداتش در توافق هسته‌ای را کنار می‌گذارد.

2 دیدگاه‌

  1. طی چهل سال حاکمیت سیاه رژیم اشغالگر ایران، فرانسه مزورانه با فاشیست ها همکاری کرده، ده ها تروری که در فرانسه بدست عوامل جنایتکار رژیم اتفاق افتاده یقینا بودن هم آهنگی با پلیس فرانسه امکان پذیر نبوده است.

  2. همان طور که می دانیم، درمعاهدات ممکن است “اصلاح وتجدید نظر” صورت بگیرد. که این کار یاازطریق” توافق صریح” طرفین معاهده انجام می شود یا ازطریق “عرف” (توافق ضمنی). نظربه راهبردعام وجدید رژیم آمریکا مبنی بر دورزدن قانون (ازجمله ایجادرویه های یک جانبه وتحمیل آن به جامعه بین الملل) وخروج این رژیم ازبرجام به عنوان راه کار خاص منطقه ای رژیم مذکورونیز اعلام صریح ایران مبنی بر عدم مذاکره جدید درخصوص برجام ، طبیعتاً” اصلاح وتجدیدنظر” نمی تواند براساس “توافق صریح” طرفین اتفاق بیفتد.لذا به نظرمی رسد طرف اروپایی به دنبال آن است که از طریق ایجاد سازوکارهایی مانند “اینس تکس” که کاملاً بااهداف وامتیازات ایران دربرجام فرق دارد، به نحوخودمانی وبی سروصدا ازطریق ایجادرویه وعرف به” اصلاح وتجدید نظر” در معاهده اصلی یعنی برجام بپردازدتاهمان تعهدات نیم بندبرجامی راهم همان طور که تاحالا انجام نداده است کم کم حتی ازنظر قانونی هم کمرنگ نماید!

Comments are closed.