پرزیدنت ترامپ بحران سیاسی در اسرائیل را “بلبشو” خواند و از وضع موجود ابراز تاسف عمیق کرد

پرزیدنت ترامپ از جنجال انتخاباتی در اسرائیل ابراز شگفتی کرد و به صراحت گفت که چه بلبشویی در اسرائیل به راه افتاده است.

اشاره رئیس جمهوری ایالات متحده به این واقعیت بود که انتخابات عمومی زودرس اسرائیل، همین شش هفته پیش برگزار شد و چون نتانیاهو نتوانست در فرصت مقرر کابینه جدیدی برپا سازد، اکنون اسرائیل در آستانه انتخابات دوباره ای قرار دارد که کمتر از چهار ماه دیگر برگزار خواهد شد.

پرزیدنت ترامپ که دقایقی پیش از پرواز به بریتانیا، به پرسش های خبرنگاران در کاخ سفید پاسخ می داد، در بخشی از سخنان خود گفت که اسرائیل باید به این بلبشو پایان دهد و آستین بالا بزند و به اوضاع سروسامان بخشد. رئیس جمهوری ایالات متحده هفته پیش نیز که اسرائیل انتخابات پارلمانی دوباره را اعلام کرد، به ابراز تاسف پرداخت و گفت که حیف است مردم اسرائیل دوباره به پای صندوق های رای بروند. او گفته بود که پیروزی نتانیاهو چشم گیر بوده و او جوان خوبی است و حیف است ضایع شود.

این بار نیز پرزیدنت ترامپ در پاسخ به خبرنگاران به تحسین از نتانیاهو پرداخت و گفت: حالا دوباره دچار انتخابات شده است و این وضع مضحکی است.

رئیس جمهوری ایالات متحده که در راه فرودگاه برای پرواز به بریتانیا بود، به خبرنگاران گفت که دولت او بیشترین تلاش خود را به عمل می آورد تا بتواند خاورمیانه را به صلح و آرامش نزدیک کند و موجب پیشبرد صلح بین اسرائیل و فلسطینیان گردد. پرزیدنت ترامپ گفت که از دیدگاه او، احتمالی خوبی برای رسیدن به این هدف وجود دارد، ولی باید دید که چه پیش خواهد آمد.

او گفت: فعلا که مساله انتخابات در اسرائیل پیش آمده و یک بلبشو به راه افتاده که ما از آن خوشمان نمی آید، ولی اگر بتوانیم به طرح صلح برسیم، امری واقعا خوب است.

پرزیدنت ترامپ در اوج کارزار انتخاباتی پیشین در اسرائیل نیز به صراحت گفته بود که او خواهان پیروزی نتانیاهو می باشد و اسرائیلیان باید به او رای بدهند.