ظریف در پاسخ به فشارهای ایالات متحده: تعهد برجام، ارتباطی با برنامه های موشکی ایران ندارد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه رژیم ایران ادعا کرد که  ایالات متحده و متحدانش حق دخالت در برنامه های موشکی حکومت را ندارند، زیرا به گفته وی، این برنامه با تعهدات ایران در چارچوب برجام بدون ارتیط است.

ظریف دیروز (آدینه ) در توییتر خود در پاسخ به ادامه فشار ایالات متحده و کشورهای اروپایی، برای متوقف ساختن برنامه های موشکی بالیستیک رژیم، که پایتخت های اروپایی را نیز در معرض خطر قرار می دهد، نوشت : «ایالات متحده که با خروج از برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده یا متحدانش که در حال نقض مفاد قطعنامه درخصوص عادی سازی روابط اقتصادی با ایران هستند، در موقعیتی نیستند که هم زمان با سرازیر کردن سیل سلاح برای قاتلان یمنی‌ها، بر تفسیر دلبخواهی خود از مندرجات قطعنامه در موضوع موشکی پافشاری کنند»

یادآوری می شود که در قطعنامه ۲۲۳۱ گفته شده بود که شورای امنیت به ایران توصیه می کند برنامه تولید موشک های دورپرواز را متوقف سازد. ولی این توصیه جنبه دستوری ندارد و حکومت ایران ادعا می کند که خود را به اجرای آن ملزم نمی داند.

ظریف در توییت دیگری نوشت که  برخلاف انتظارات مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تنها از ایران درخواست می‌کند، ولی این کشور را مجبور نمی سازد. ظریف در استدلال دوم خود برای رد فشار آمریکا نوشت: « از ایران خواسته شده بود که هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالیستیک طراحی شده به منظور آن که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای» داشته باشند، انجام ندهد و دولت ایران چنین کاری نکرده است. ظریف نوشت: «موشک‌های ما برای تسلیحات هسته‌ای طراحی نشده‌اند و اصولا ما در پی تولید بمب هسته ای نیستیم.

نخست وزیر اسرائیل در دیدار هفته پیش با اول هاینونن سرپرست پیشین امور اتمی ایران در آژانس هسته ای بین المللی گفته بود اطمینان دارد که تنها هدف رژیم ایران از ادامه برنامه های هسته ای، تولید بمب اتمی می باشد. پرزیدنت ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده در دیدار هفته پیش با نخست وزیر بریتانیا و رییس جمهوری فرانسه گفته بود که سه کشور بر این امر که رژیم ایران نباید به جنگ افزار اتمی دست یابد توافق نظر دارند.