اسرائیلیان از تصمیم پرزیدنت ترامپ در متوقف ساختن حمله به سپاه پاسداران، ناخرسند هستند

گزارش روزنامه نیویورک تایمز دایر بر این که پرزیدنت ترامپ دستور حمله به مواضع سپاه پاسداران در داخل ایران را صادر کرد و در آخرین لحظه پشیمان شد و دستور توقف آن را صادر کرد، در اسرائیل با ابراز ناخرسندی و حتی نوعی نگرانی روبرو شد.

در گزارشی که امروز (آدینه) در این روزنامه آمریکایی انتشار یافت و تصور نمی رود که نادرست باشد، آمده است که پرزیدنت ترامپ دستور اجرای یک حمله نظامی محدود علیه سپاه پاسداران را به عنوان یک اقدام تلافی جویانه نسبت به ساقط کردن پهپاد صادر کرد، ولی پس از ساعتی پشیمان شد و دستور داد که آمادگی ها برای اجرای حمله متوقف گردد.

این تردید و دو دلی رئیس جمهوری ایالات متحده، در اسرائیل با نگرانی محافل غیررسمی روبرو شد. مقامات دولتی اسرائیل هنوز حاضر نیستند در این باره اظهار نظر کنند.

پرزیدنت ترامپ روز گذشته گفته بود که ساقط کردن پهپاد یک خطای بزرگ بوده و گفته بود که دنیا بزودی از واکنش ایالات متحده آگاه خواهد شد. ولی در آخرین لحظه تغییر عقیده داد و دستور حمله را متوقف کرد.
بنیامین نتانیاهو در مقام نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شب گذشته (پنجشنبه) در دیدار با یک گروه از ورزشکاران آمریکایی که برای انجام مسابقه به اسرائیل آمده اند، و در حالی که کنار پرچم مشترک اسرائیل و ایالات متحده ایستاده بود، دوباره از کشورهای جهان خواست که از پرزیدنت ترامپ و اقدامات او علیه حکومت ایران جانبداری کنند.

کارشناسان اسرائیلی ابراز نگرانی کردند که دودلی و تغییر تصمیم از جانب پرزیدنت ترامپ، ممکن است از جانب رژیم ایران به ضعف تعبیر شود و آن حکومت را در ادامه تعرضات و حتی گسترش بخشیدن به آن ها گستاخ تر کند.

در اورشلیم دوباره ابراز نگرانی شد که ممکن است سپاه پاسداران در صدد برآید برای آن که زور بازوی خود را به صورتی قاطعانه تر به ایالات متحده نشان دهد، علیه اسرائیل به یک اقدام تجاوزکارانه خطرناک دست بزند. از دیدگاه کارشناسان نظامی اسرائیل، این حمله می تواند از داخل ایران، و یا از خاک عراق، و یا توسط حزب الله لبنان و جهاد اسلامی آزادی فلسطین در غزه انجام گیرد. این نگرانی، از لحظه انتشار خبر ساقط کردن پهپاد شدت گرفته است.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که علت عقب نشینی و انصراف ناگهانی پرزیدنت ترامپ ممکن است آن باشد که حمله به مواضع سپاه پاسداران در داخل ایران، ممکن بود واکنش متقابل سپاه علیه مواضع آمریکایی در امیرنشین های عرب و یا شلیک موشک به داخل اسرائیل و یا آسیب رساندن به مراکز نفتی عربستان و امارات را به دنبال داشته باشد و موجب شعله ور شدن یک جنگ تمام عیار گردد. به گفته او، در شرائط کنونی که پرزیدنت ترامپ کارزار تبلیغاتی خود را برای دور دوم ریاست جمهوری آغاز کرده، مایل نیست به یک ماجراجویی پرهزینه نظامی دست بزند که پیامدهای آن قابل پیش بینی نیست.
سران حکومت ایران در هفته های اخیر با لحن هشدار دهنده ای گفته اند که اگر آمریکا آغازگر جنگ باشد، ایران نخواهد گذاشت که پایان دهنده آن نیز باشد. ولی از سوی دیگر، ممکن است ضربات آمریکا در چنین جنگی چنان سهمگین باشد که سپاه پاسداران نتواند دوباره سر بلند کند.
مقامات رسمی اسرائیل، تا هنگام تنظیم این خبر، از ابراز واکنش در این زمینه خودداری کرده اند. نتانیاهو پیشتر به وزیران خود دستور داده بود که از بیان اظهارات در این زمینه خودداری ورزند و بگذارند که خود او به مقتضای زمان و مصلحت کشور سخنانی بیان کند. به گفته تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل، نتانیاهو بیم دارد که در حزب دموکرات آمریکا و در میان مردم آن کشور، این تصور به وجود آید که اسرائیل است که پرزیدنت ترامپ را به سوی رویارویی نظامی با رژیم ایران می کشاند.

نیویورک تایمز در گزارش امروز خود نوشته است که انصراف پرزیدنت ترامپ از انجام حمله، در حالی بوده که مایک پمپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هر دو به رئیس جمهوری توصیه کرده بودند که سپاه پاسداران را سر جای خود بنشاند، زیرا از دیدگاه آنان، سکوت و دست روی دست گذاشتن دولت آمریکا، بی تردید در تهران به نشان ضعف و عدم قاطعیت دولت کنونی تعبیر خواهد شد.

6 دیدگاه‌

  1. متاسفانه یک جنگ تمامی خاورمیانه را به عصر حجر بر خواهد گرداند و حتی اسراییل هم تلفات سنگینی را متحمل خواهد شد و البته ایران از همه بیشتر. متاسفانه جنگ با جمهوری اسلامی به هدف سرنگونی باید خیلی زودتر انجام میشد حالا دیر هست تحریم به قصد فلج کامل اقتصادی به مرور زمان بهتر است

  2. از زمان جورج بوش که نهادهای اطلاعاتی امریکا اورا از حمله به ایران باز داشتند تاکنون آمریکا مرتب بوکس و بادکرده، ترسم این است که اخرالامر حرف خامنه ای درست درآید که گفت هیچ کاری نمی توانند بکنند

  3. خواهران و برادران اسرائیلی من چقدر ناشکیبا شدند! دستِ کم یه خورده به ملّت ایران وقت بدید تا به جایی اَمن فرار کنند۰ آرزو میکنم سربازان آمریکا و اسرائیل و ھمینطور ملّت راستین ایران و اسرائیل حتی یک زخمی ھم ندهند۰ اندازہ ھای این نَبَرد میتونه خیلی بزرگ باشه۰

  4. به طور قطع تمام مشکلات ایران بعد از برجام اسراییل عربستان امارات است.
    ما ایرانیان ۲۵۰۰ سال مورد حمله قرار گرفته‌ایم و میدانیم چگونه با این حمله هم مقابله کنیم، کسانی که پای آمریکا را به این ماجراها باز کردند باید باید باید هزینه هایش را پرداخت کنند،
    ما خود را با تمام تسلیحات امروزی آماده‌سازی کرده‌ایم ،
    آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب،
    مرگ بر دشمنان ایران

  5. ارباب ترسوی شما ترامپ وشما ترسوهای صهیونیست کاری از پیش نمی برید و ایران متکی به کمک خدای بزرگ است ۰

Comments are closed.