وزیر خارجه عراق، در عین ابراز مخالفت با مشارکت اسرائیل، خلیج فارس را “خلیج عربی” نامید

وزیر خارجه عراق، محمد علی حکیم

وزیر خارجه عراق، محمد علی حکیم در سخنانی گفت که دولت بغداد با مشارکت آن چه که وی “رژیم صهیونیستی” نامید، به هدف تامین امنیت آمد و شد کشتی ها در خلیج فارس مخالفت می ورزد. حکیم در همان حال، از خلیج فارس به عنوان “خلیج عربی” نام برد. عراق یکی از صادرکنندگان عمده نفت از طریق تنگه هرمز است و با رژیم ایران همکاری های بازرگانی عمده ای دارد. ولی با آن که اکثریت جناح حاکم عراق اهل تشیع هستند، می کوشند از میزان دخالت های نظامی و سیاسی رژیم ایران در بغداد بکاهند.

ییسرائل کاتس وزیر خارجه جدید اسرائیل هفته پیش فاش ساخته بود که اسرائیل در برپایی و مدیریت نیروی ائتلاف بین المللی که هدف آن تامین امنیت کشتیرانی می باشد، نقش فعال دارد. او درباره جزئیات این مشارکت سخنی نگفت. ولی تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل ارزیابی کرده که این امر مستلزم اعزام رزمناو به حوزه خلیج فارس نیست، بلکه نقش عمده اسرائیل تامین اطلاعات و همکاری های لجیستیک و استراتژیک خواهد بود.

آگاهان گفتند که این گونه مشارکت اسرائیل در برپایی و مدیریت نیرو، عادی سازی روابط اسرائیل با امیرنشین های عرب را نیز یک گام دیگر پیش می برد.

جز عراق، هنوز هیچ یک از کشورهای دیگر عرب که انتظار می رود در این نیروی بین المللی شرکت جویند، درباره حضور اسرائیل در آن، واکنشی نشان نداده است.

وزیر خارجه عراق که از خانواده آیت الله حکیم و از شیعیان بسیار متعصب است، در پیامی که در توییتر انتشار داد، از جمله نوشت: «عراق با مشارکت نیروهای کیان صهیونیستی در هرگونه نیروی پاسدار امنیت کشتی ها در خلیج عربی مخالفت می ورزد». او نوشت: «همانا که دولت های خلیج عربی به صورت دسته جمعی می توانند امنیت آمد و شد کشتی ها را تامین کنند و عراق برای کاهش تنش در منطقه خواهد کوشید».

محمد علی حکیم در بخش دیگری از پیام توییتری خود نوشت: «حضور نیروهای غربی در خلیج، موجب افزایش تنش خواهد شد». این همان استدلالی است که در روزهای اخیر توسط مقامات ارشد حکومت اسلامی ایران نیز بیان شده است.

4 دیدگاه‌

  1. وزیر خارج عراق، اسرائیل را از مشارکت در تامین امنیت خلیج فارس منع نکرد، در خلیج عربی منع کرد، که جعلی است و مثل وجود خدا در سنگهای مکعبی مکه بر پایه دروغ و به قصد توسعه طلبی است. از این رو، برای حالت نمادین هم که شده اسرائیل باید از این فرصت طلایی استفاده نماید و پرچم شیر و خورشید را در کنار پرچم اسرائیل و البته آمریکا و شاید هم چین گذارده و با آمدن در خلیج فارس یک سیلی به این ملعون که حتی عرب هم نیست و یک بابلی فرهنگ باخته است بزند. عراق و حتی سوریه و مصر و خیلی دیگر توسط اعراب بیابانگرد که کلید دزدی را در اسلام و عربیسم یافته بودند این کشورها را اشغال و زبانشان را عربی نمودند.

  2. فقط خوشحال از اینم با این همه هزینه که ایران واسه عراق متحمل میشه و بخشش غرامت جنگ که قرار بود به ایران پرداخت شود در اولین فرصت سران و مسئولین عراقی سرتا پای حضرت آغا و ریش مسئولین ایران رو زرد میکنند البته بعد از گذشت چند ساعت زرد خود بخود قهوه ای میشود !!!

Comments are closed.