افشاگری وزیران دفاع و خارجه اسرائیل: رژیم ایران تا ساخت بمب اتم، چند هفته فاصله دارد؛ آیا اسرائیل حمله می‌کند؟

وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با سفیران و نمایندگان سیاسی خارجی در اورشلیم، هشدار داد که رژیم ایران تنها چند هفته تا ساخت نخستین بمب هسته‌ای خود فاصله دارد و دنبا باید بیدار شود و برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه‌ای، به اقدامات فوری دست بزند.

این نخستین بار است که بنی گانتز چنین با صراحت فاش می‌کند که رژیم ایران به یک قدمی ساخت بمب رسیده است.

مقامات اسرائیلی اکنون ماه‌های مدید است هشدار می‌دهند که رژیم ایران تا تولید نخستین بمب هسته‌ای فاصله بسیار کمی دارد و در همان حال که کشورهای غربی همچنان می‌کوشند با رژیم ایران به مصالحه و توافق برسند، حکومت با انرژی زیاد به برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و دور نخواهد بود روزی که خامنه‌ای دنیا را غافالگیر سازد و اعلام کند که نخستین بمب اتمی خود را تولید کرده و جهان را در برابر یک واقعیت جدید قرار داده است.

وزیر دفاع اسرائیل در دیداری که امروز چهارشنیه در مقر وزارت خارجه در اورشلیم انجام گرفت، به سفیران و نمایندگان سیاسی کشورهای دیگر همچنین گفت: «دنیا باید بیدار شود و برای متوقف ساختن چنین احتمالی به اقدامات فوری دست بزند، وگرنه، ممکن است فردا خیلی دیر باشد».

در این دیدار، یائیر لپید وزیر خارجه نیز خطاب به جهانیان گفت که باید هرچه زودتر تحریم‌های اقتصادی دشوارتری علیه رژیم ایران برقرار شود و دنیا حکومت تهران را وادار کند از برنامه‌های خود دست بردارد، در غیر این صورت، رژیم ایران ممکن است دنیا را غافلگیر سازد».

در ماه‌های اخیر، حکومت ایران به بهانه آن که دولت پرزیدنت ترامپ از برجام خارج شده بود، غنی سازی اورانیوم را تا سطح ۶۰ درصد بالابرد و سانتریفیوژهای جدیدی را وارد چرخه غنی سازی کرد که با سرعت بیشتری می‌تواند غنی سازی اورانیوم را به سطح هشتاد تا نود درصد برساند که برای تولید بمب هسته ای لازم است.

در دیدار امروز با دیپلمات‌های خارجی در اورشلیم، وزیر دفاع و وزیر خارجه اسرائیل نام یکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران را فاش ساختند و او را مسئول حمله پهپادی به کشتی بازرگانی در آدینه گذشته دانستند. این فرد “سعید آقاجانی” نام دارد که توسط بنی گانتس و یائیر لاپید، به عنوان فرمانده رکن پهپادی در ستاد کل سپاه پاسداران معرفی گردید.

در گزارش‌های روزهای اخیر گفته شده بود که اسرائیل اطلاعات دقیقی را در اختیار ایالات متحده قرار داده که ثابت می‌کند، حمله علیه کشتی در آدینه گذشته، توسط پهپادهای ساخت رژیم ایران صورت گرفته است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در روزهای اخیر گفته است که دولت آمریکا نیز در این زمینه شواهد غیرقابل تردیدی یافته است.

دو مقام ارشد کابینه اسرائیل گفتند که سعید آقاجانی در بخش هوایی- فضایی سپاه پاسداران مسئول فرماندهی حملات پهپادی است و این عملیات را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کند و پهپادها را در اختیار نیروهای تروریستی وابسته به ایران در منطقه نیز قرار می‌دهد.

ایالات متحده در شش ماه اخیر در مذاکرات وین برای احیای برجام با حکومت ایران درگیر بوده و محافل اطلاعاتی اسرائیل می‌گویند که رژیم ایران در این مدت و به دور از چشم و حواس جامعه جهانی، همچنان به تولید بمب هسته‌ای نزدیک تر می‌شود و جهان به این واقعیت خطرناک بی اعتنا مانده است.

سال گذشته ارزیابی می‌شد که رژیم ایران تا ساخت بمب هسته‌ای یک سال فاصله دارد. ولی در پایان دوران ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ فاش شد که این فاصله به چنا ماه تقلیل یافته است و اکنون وزیران دفاع و امور خارجه اسرائیل ارزیابی می‌کنند که این فاصله به چند هفته کاهش یافته است.

اکنون پرسش آن است که آیا اسرائیل در آینده‌ای نه چندان دور، خود را ناچار خواهد دید برای خنثی کردن تلاش‌های رژیم ایران، به اقدام نظامی دست بزند؟ این پرسش، از هنگام تعرض به کشتی بازرگانی، اهمیت بیشتری یافته است.

آقای منشه امیر، تحلیلگر امور خاورمیانه در اورشلیم،  در مصاحبه امروز (چهارشنبه) با رادیو فرانسه، ارزیابی کرد که اسرائیل به خاطر کشتی وارد جنگ با ایران نخواهد شد، ولی در مورد برنامه‌های اتمی، دولت اورشلیم از دیرباز هشدار داده است که اگر دنیا دست به اقدام نزند، اسرائیل ناچار خواهد گردید از امنیت و موجودیت خود دفاع کند.

شیوه‌های مقابله اسرائیل با حکومت ایران؛ گفتگوی رادیو فرانسه با منشه امیر