انصراف سعد حریری از تشکیل دولت؛ لبنان به فروپاشی نزدیک‌تر شد

سعد حریری، مسئول تشکیل دولت لبنان، امروز پنجشنبه، و تنها یک روز پس از ارائه لیست افراد مورد نظرش برای تشکیل کابینه، از مسئولیت تشکیل دولت جدید کناره گرفت و اعلام کرد که نمی‌تواند کابینه را تشکیل دهد. آقای حریری علت انصراف خود از تشکیل دولت را، اختلاف با میشل عون، رئیس جمهور مورد حمایت حزب الله لبنان، ذکر کرد.

به گزارش رویترز، سعد حریری پس از گفت‌وگوی کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای با میشل عون، به خبرنگاران گفت: «روشن است که نمی‌توانیم با رئیس‌جمهور به توافق برسیم. به همین دلیل از تشکیل دولت انصراف می‌دهم».

سعد حریری گفت که میشل عون، خواستار تغییرات اساسی در فهرست پیشنهادی کابینه‌ شده است.

به گزارش رویترز، با توجه به این‌که هیچ گزینه‌ای برای سپردن ماموریت تشکیل  دولت در لبنان وجود ندارد، امیدی نیز برای تشکیل دولتی که بتواند اندکی شرایط را بهبود بخشد، وجود نخواهد داشت.

ساختار قدرت در لبنان به این گونه است که نخست وزیر باید یک مسلمان سنی باشد.

کناره گیری سعد حریری از ماموریت تشکیل کابینه، احتمال فروپاشی لبنان را که پیش از این نیز بسیار محتمل بود، بیشتر خواهد کرد.

لبنان مدتهاست از بحران اقتصادی روزافزون، رنج می‌برد. همزمان با فروپاشی خدمات اساسی در کشور، خشونت و اعتراض در شهرهای لبنان آغاز شد. قطع برق و کمبود گاز اکنون در لبنان امری عادی است.

بیشتر بخوانید: بنی گانتز: اسرائیل آماده است تا در بحران اقتصادی به لبنان کمک کند

بیش از نیمی از جمعیت لبنان این روزها در فقر زندگی می‌کنند. طبق گزارش بانک جهانی، بحران مالی لبنان احتمالا در میان سه بحران شدید در جهان از اواسط قرن نوزدهم تا به امروز قرار دارد. گزارش بانک جهانی در اوایل ماه ژوئن هشدار داد که اوضاع بد اقتصادی-اجتماعی فزاینده‌ در لبنان، اثرات منطقه‌ای و بالقوه جهانی خواهد داشت.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از سه چهارم خانوارهای لبنانی از جمله ۱۰۰ درصد آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول خرید آن را ندارند.

پوند لبنان از پاییز  سال ۲۰۱۹، حدود ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و تورم افسارگسیخته در این کشور مصیبت زده، به ۱۲۰ درصد رسیده است.

بنت هشدار داد: «لبنان در آستانه فروپاشی است، مانند هر کشوری که ایران روی آن دست بگذارد»