تروریست‌های طالبان، جلال‌آباد را بدون مقاومت تصرف کردند

تروریست‌های طالبان امروز یکشنبه، شهر مهم و کلیدی جلال آباد در شرق افغانستان را بدون درگیری تصرف کردند و به کابل نزدیک‌تر شدند.

ایالات متحده تخلیه دیپلمات‌های خود را آغاز کرد و نیروهای بیشتری را برای کمک به تأمین امنیت فرودگاه کابل و سفارت آن کشور در پایتخت افغانستان اعزام نمود.

هفته گذشته، برآورد اطلاعاتی ایالات متحده، این بود که کابل می‌تواند حداقل سه ماه دوام بیاورد ولی بر خلاف ارزیابی‌های آمریکا، طالبان به سرعت،بسیاری از شهرهای افعانستان را تصرف کردند و به چند کیلومتری کابل نزدیک شدند.

یک مقام آمریکایی امروز یکشنبه به رویترز گفت: “در حال حاضر که صحبت می‌کنیم، ما در حال خارج کردن گروه کوچکی از کارکنانمان هستیم و اکثر کارکنان هم آماده خروج هستند».

این مقام افزود: «سفارت آمریکا در افغانستان، به فعالیت خود ادامه می‌دهد».

جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار افغانستان و مهمترین شهر بین کابل تا پیشاور پاکستان است. سقوط جلال آباد، کنترل جاده‌ای را که به شهر پیشاور پاکستان منتهی می‌شود و یکی از بزرگراه‌های اصلی افغانستان به شمار می‌رود، در اختیار تروریست‌های طالبان قرار می‌دهد.

تصرف جلال آباد، به دنبال اشغال شهر شمالی مزارشریف توسط طالبان در اواخر وقت دیروز شنبه، که با نبردهای اندک به تصرف درآمد، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مزارشریف هم سقوط کرد؛ مراکز لوگر، پکتیکا، کنر، پکتیا و ده ولسوالی بدست طالبان افتادند

یک مقام افغان مستقر در جلال آباد به رویترز گفت: “در حال حاضر هیچ درگیری‌ای در جلال آباد وجود ندارد زیرا فرماندار شهر، تسلیم طالبان شده است”. این مقام ادعا کرد: “اجازه دادن به ورود طالبان تنها راه نجات جان غیرنظامیان بود.”

یک مقام امنیتی دیگر در این شهر گفت که طالبان موافقت کرده است تا هنگام خروج مقامات دولتی از جلال آباد، به این مقامات و نیروهای امنیتی، گذرگاه امن بدهند. این مقام گفت:«تصمیم به تسلیم شهر به طالبان، برای جلوگیری از تلفات و ویرانی گرفته شد».

پس از اینکه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، بخش عمده‌ای از نیروهای باقی مانده خود در افغانستان را ماه گذشته میلادی بیرون بردند، طالبان، به سرعت توانست مناطق وسیعی از افغانستان را به کنترل خود درآورد.

جو بایدن که تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان، بدون اطمنیان یافتن از توان دولت و ارتش افغانستان برای ایستادگی در برابر حملات طالبان، مورد انتقاد شدید افکار عمومی و محافل سیاسی قرار گرفته است، دیروز شنبه اجازه اعزام ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی را برای کمک به تخلیه شهروندان و اطمینان از عقب نشینی منظم و ایمن پرسنل نظامی صادر کرد. یک مقام دفاعی آمریکا گفت که این تعداد، شامل ۱۰۰۰ نیروی لشکر ۸۲ هوابرد است.

مقامات افغان گفتند که دیروز تروریست‌های طالبان بدون مقاومت نیروهای دولتی وارد مزار شریف شدند و نیروهای امنیتی از طریق بزرگراه، به سوی ازبکستان، در ۸۰ کیلومتری شمال فرار کردند. ویدئوی تأیید نشده در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌داد که خودروهای ارتش افغانستان و مردانی که یونیفورم‌های یک شکل به تن داشتند، روی پلی بین شهر حیرتان افغانستان و ازبکستان تجمع کرده‌اند.

دو رهبر شبه نظامی با نفوذ – عطامحمد نور و مارشال عبدالرشید دوستم – نیز گریختند. نور در شبکه‌های اجتماعی گفت که سقوط ولایت بلخ به دست طالبان، که مرکز آن مزارشریف است، با “توطئه” شکل گرفت.

در همین حال، تروریست‌های طالبان در بیانیه‌ای دیروز شنبه ادعا کردند که “دستاوردهای سریع آن‌ها نشان می‌دهد که مردم افغانستان آن گروه را به طور عمومی پذیرفته‌اند” و ادعا کردند که  “هم به افغان‌ها و هم به خارجی‌ها اطمینان می‌دهند که در امان خواهند بود.”