حمایت‌های گسترده هنرمندان، اصناف و تشکل‌های کارگری از اعتراضات مردم خوزستان

بسیاری از تشکل‌های صنفی، هنرمندان، بازنشستگان، کانون نویسندگان ایران، اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری و فعالین مدنی و سیاسی، با صدو بیانیه‌های گوناگون و یا با تجمعات، از اعتراضات به حق مردم خوزستان دفاع کردند.

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه‌ای علیه کشتار مردم بی دفاع آمده است: «ایران سرافراز ما، امروز در غمناک ترین سرشت تاریخی خود قرار گرفته است. چه کسی گمان می کرد که پس از سرکوب‌های سیاسی، اجتماعی، عقیدتی، قومیتی و مذهبی، این بار نوبت به سرکوب مردم بی‌پناه و تشنه رسیده باشد؟»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اگر تا دیروز صدای آزادی خواهی و مطالبه‌ گری ملت ایران را با بهانه‌های واهی، همچون سوء استفاده و تحریک معاندین، استکبار و… سرکوب می کردید، امروز مردم برای حیات مبارزه می کنند و آب می خواهند. حکومتگران همواره در صدد بر آمده اند که اعتراضات به حق مردم را به تحرکات بیگانه نسبت دهند. اما گستردگی و روز افزونی این اعتراضات به ویژه در مطالبه آب و سرکوب عریان آن توسط حکومت، نشان داد که سرکوب معترضان، رویه و راهکاری نزد حاکمان برای بقا محسوب می‌شود. اما تجربه بشری نشان داده است که هیچ حکومتی با توسل به ابزار خشونت و در تقابل با ملت خود هرگز به بقا دست نیافته است.»

گروه اتحاد بازنشستگان نیز در پیامی نوشت: «سرکوب خونین و به گلوله بستن مردم معترض خوزستان باز هم در ۶مین روز اعتراضات خیابانی ادامه دارد. در اعتراضات مردمی شهر «ایذه» تاکنون سه جوان معترض، به خون غلطانده شده اند و تعدادی دیگر از مجروحان به بیمارستان منتقل شدند. سرکوب های خونین اعتراضات مردم بی آب خوزستان و کشتار جوانان و محرومان به جان آمده، به دست نیروهای انتظامی- امنیتی و بازداشت معترضان را شدیدا محکوم می نماییم و از فریادهای حق طلبانه و اعتراضات مردمی خوزستان حمایت می کنیم.»

همچنین شماری از هنرمندان با هدف حمایت از مردم خوزستان، مقابل خانه هنرمندان تهران تجمع کردند. به گزارش ایسنا، این تجمع که با حضور هنرمندان و در مقابل خانه هنرمندان تهران، چهارشنبه (۳۰ تیر ماه) انجام شد، به منظور حمایت از مردم خوزستان در مشکل بی‌آبی شکل گرفت. هنرمندان حاضر در این تجمع با پلاکاردهایی در دست، حل مشکل بی‌آبی مردم خوزستان را خواستار شدند.

بیشتر بخوانید: ۳۳۰ هنرمند ایرانی، با مردم خوزستان اعلام همبستگی کردند

همچنین کانون نویسندگان ایران نیز با صدور بیانیه ای سرکوب اعتراضات مردم خوزستان را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «چگونه می‌توان چشم فرو‌بست بر فجایعی که هرلحظه در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد؟ چندین هفته است که هزاران کارگر زحمتکش صنعت نفت، نیشکر هفت تپه و … در اعتصاب به سر می‌برند و هیچ‌کس پاسخ‌گوی مطالبات برحق آن‌ها نیست. چندین روز است که مردم خوزستان، که از بی‌آبی جان به لب‌شان رسیده، برای تأمین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود، آب، به تظاهرات خیابانی روی آورده‌اند و به جای آب، گلوله و گاز اشک آور می‌گیرند. ماه‌هاست مردمی که سایه‌ی شوم بیماری و مرگ ناشی از همه‌گیری کرونا را بالای سر خود می‌بینند، در انتظار دریافت واکسن هستند و این روزها صف‌های طولانی را برای دریافت چیزی که ماه‌ها پیش باید دریافت می‌کردند، تاب می‌آورند. سال‌هاست که گروه بی‌شماری از مردم هر روز که از خواب برمی‌خیزند می‌بینند براثر رشد سرسام‌آور قیمت‌ها فقیرتر از دیروز شده‌اند و مجبورند گوشت، مرغ‌، میوه و لبنیات را به تدریج از سفره‌های خود حذف کنند.»

این بیانیه در پایان آورده است: «کانون نویسندگان ایران سرکوب اعتراض‌ها و اعتصاب‌های مردم را محکوم می‌کند و بر اساس منشور خود، از حق آزادی همگان بی هیچ حصر و استثنا، برای بیان مطالباتشان دفاع می‌کند و از همه‌ی اهل قلم، روزنامه‌نگاران مستقل، فعالان اجتماعی و مردم آزادی‌خواه می‌خواهد به سانسور تن ندهند و بیانگر رنج‌های مردم و خواسته‌های برحق آن‌ها باشند‌.»

متن کامل بیانیه کانون نویسندگان ایران را اینجا بخوانید

همچنین ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ تیرماه،  تجمعی مسالمت‌آمیز از سوی سینماگران در پارک‌هنرمندان در  تهران و در حمایت از مردم جنوب کشور که با مشکل بی‌آبی مواجه هستند، برگزار شد.

چهره‌های مختلفی از سینماگران از جمله کیانوش عیاری، مسعود کیمیایی، محسن امیریوسفی، آزاده صمدی، نوید محمدزاده، فرشته حسینی، مجید صالحی، پدرام شریفی، پگاه آهنگرانی، محمد بحرانی، کاوه سجادی حسینی، روزبه سجادی حسینی، علی مردانه، احسان عبدی‌پور و ده‌ها نفر دیگر از هنرمندان سینما در این برنامه حضور یافتند.